hungarian center
for early music

BACH: János-passió BWV 245

2024. March 5. 19:30

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Kovács Ágnes szoprán
Balogh Eszter alt
Bernhard Berchtold tenor
Megyesi Zoltán tenor
Stephan MacLeod basszus
Purcell Kórus
Orfeo Zenekar (korhű hangszereken)
vez.: Vashegyi György

Program helyszíne

Húsvét közeledtével templomokban és koncerttermekben egyre gyakrabban szólalnak meg Bach passiói, a vallásos zene kivételes megbecsülés által övezett remekei. A Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar kiváló szólisták: Kovács Ágnes, Balogh Eszter, Megyesi Zoltán, Bernhard Berchtold és Stephan MacLeod közreműködésével, Vashegyi György vezényletével adja elő a János-passiót, amelynek hangjai legelőször három évszázada, 1724. április 7-én, a lipcsei Nikolaikirche falai között okoztak megrendülést az összegyűlt hallgatóság körében.

A Megváltó szenvedéstörténete a liturgikus hagyományok által meghatározott keretek között elbeszélve: Schütztől Pendereckiig a zenetörténet számos nagy alkotásának témája. A passióműfaj két legjelentősebb monumentuma a közvélekedés szerint Johann Sebastian Bach két munkája: a korábbi János, a három évvel későbbi Máté evangéliumának szövegét tekinti vezérfonalának. Közös tulajdonságuk, hogy mindkét mű az evangélista tenorszólamára bízza a legnagyobb feladatot: ő a történet elbeszélője. Az elemzők a rövidebb János-passiót tartják drámaibbnak és közvetlenebb hangvételűnek, míg a terjedelmesebb Máté-passió ábrázolásmódja elvontabb, tartalma filozofikusabb. A János-passiónak az ősbemutató műalakján kívül még három későbbi változata született: ez a hangverseny a recitativókból, áriákból, kórusokból és korálokból álló, narratív és reflektáló mozzanatokat váltogató kompozíció ősváltozatát tárja a közönség elé. A magyar, osztrák és svájci énekesekből álló szólistagárda tagjai a stílus kiváló ismerői, az általa alapított és több mint harminc éve irányított Purcell Kórus és Orfeo Zenekar karmestere, Vashegyi György a Bach-passiók legjelentősebb hazai interpretátora.

https://papageno.hu/blogok/haydneum/2024/02/stephan-macleod-interju/

Vissza