A Haydneum Fortepiano Bérletének negyedik hangversenyén Balázs János zongoraművész a 19. századi zeneszerzői gondolkodás két különlegesen fontos elemére irányítja a figyelmet. Az első a kisformák szerepe a romantikában. Schumann Gyermekjelenetek című ciklusa tizenhárom rövid tételt tartalmaz. Valamennyi karakterdarab önállóan is megállja a helyét, hiszen mindegyik zárt, kerek világot ábrázol, ám a sorozatnak költői íve van, amelynek jóvoltából a tételek folyamattá állnak össze. Chopin mazurkái és keringői szintén a kisformák területére kalauzolnak, ezek a kisformák azonban teljesen önállóak. A műsor második részében hallunk eredetileg is zongorára komponált művet (Liszt Szerelmi álmok című sorozatának 3. darabját), ám a szünet után felhangzó tételek többsége vagy átirat (ilyen Schumann Widmung – Ajánlás – című dala Liszt zongoraváltozatában), vagy parafrázis. Az utóbbi csoportba tartoznak Balázs János saját feldolgozásai Puccini, Manuel Ponce, Brahms vagy éppen Strauss műveiből. A parafrázis a romantikus zene egyik fontos népszerűsítő gesztusa, amely Balázs János munkásságában a 21. században is tovább él. A Liszt-, Kossuth- és Prima-díjas, Érdemes Művész Balázs János muzsikus család szülötte, számos nemzetközi versenyen szerepelt sikerrel, világszerte koncertezik. A budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zongora tanszékének tanára, a Magyar Művészeti Akadémia köztestületi tagja, a Cziffra Központ tanácsadó testületének elnöke. A Zeneakadémia mellett a Snétberger Zenei Tehetségközpontban is tanít.
A sorozat öt hangversenye által a Zeneakadémia nagyszerűen felújított Solti Termében különböző korszakok billentyűs hangszereivel ismerkedhet meg a közönség. A 2022-es év vége óta több fortepianóval gazdagodott a Haydneum gyűjteménye: e csodálatos hangszereket e bérlet keretében is szeretnénk bemutatni közönségünknek.