Frühlingsreise / Tavaszi utazás
Kalafszky Adriána – szoprán
Egri Márton – historikus klarinét
Berecz Mihály – fortepiano
A belépés ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
A belépés ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
Schubert: Pásztor a sziklán című művének szövegét részben Wilhelm Müller: Der Berghirt című verséből kölcsönözte: attól a költőtől, akinek verseire a híres ‘Winterreise’ című dalciklusát komponálta. ‘Tavaszi utazás’ című koncertünk a ‘Téli utazás’ halál tematikájával ellentétben az újjászületést helyezi a középpontba, az elhangzó dalok felvonultatják a tavaszhoz társítható életszimbólumokat, a természet és a szerelem ébredését.
A romantikus zenében az énekhang kíséretére az egyik legalkalmasabb hangszernek a klarinétot tartották, mivel e két hangszín tökéletes harmóniában keveredik egymással. A klarinétot hangszertechnikai fejlődésének köszönhetően rengeteg zeneszerző alkalmazta műveiben szóló hangszerként. Ezek a művek sokszor kifejezetten egy tehetséges hangszerjátékosnak íródtak, így rengeteg virtuóz hangszeres szólót találunk közöttük, de előszeretettel használták arra is a klarinét hangját, hogy népi témájú dalokban idézzék meg a pásztori idill hangulatát. Schubert: ’Pásztor a sziklán’ című műve a hegyi élet szépségéről és magányáról szól, visszatérő elemként használva az ének-klarinét visszhangot megidéző játékát és a jódlit imitáló énekszólamot.
Az énekhanghoz és a klarinéthoz társul a fortepiano hangja. A koncerten fontosnak tartjuk, hogy a műveket ismeretterjesztő céllal korhű hangszereken — historikus klarinéton és fortepianón — és historikus hangoláson (A=430Hz) mutassuk be a magyar közönségnek, közelíteni próbálva ahhoz a hangzás ideálhoz, ahogyan e művek keletkezésük idejében megszólalhattak.
Műsorunkban helyet kap Haydn: Ariadné Naxosz szigetén című kantátája is. A mű valószínűleg házimuzsikálásra íródott, erre enged következtetni, hogy a szerző az ének szólamot rendkívül kifejező billentyűs kísérettel látta el. Haydn levelezéséből tudjuk, hogy a művet bécsi amatőr zenei körökben mutatták be 1790-ben Schottenhofban, ahol minden bizonnyal a 16 éves Josepha „Peperl” von Genzinger a zeneszerző által instruálva adta elő a kantátát. A mű Ariadné történetének tragikus befejezést ad. A szenvedély, a Thészeusz által hűtlenül elhagyott krétai királylány fájdalma, csalódottsága, dühe és reménye majd halálvágya pazar, drámai és nehéz ívet ír le, pompás zenei gyöngyszemet alkotva.
Copyright Haydneum, 2021. Minden jog fenntartva.
Developed with love by Pixel Ranger Studio Hungary.