A zenetörténet e különleges kompozíciója az andalúziai Cádizból érkezett különös felkérésre született. A kedvező fogadtatás nyomán az eredetileg zenekarra írott műből a szerző maga készítette a koncerten megszólaló billentyűsátiratot, és mert egyik legsikerültebb munkájának tartotta, átdolgozta vonósnégyesre is, később pedig oratorikus változat is született belőle. Haydn visszaemlékezése szerint akkoriban az Oratorio de la Santa Cueva falait, ablakait és oszlopait minden év nagypéntekén fekete lepellel vonták be. A máskor egyébként Goya festményeitől díszes templom kapuit délben bezárták, majd a szakrális sötétségben, egyetlen, középen függő lámpás fénye mellett felhangzott a mű bevezetője. A püspök a szószékre lépett, felolvasta a keresztre feszített Krisztus egy mondatát, elmélkedett, majd mikor az oltár előtt térdre borult, ismét felcsendült egy, a Megváltó szavaira rezonáló tétel. A misztikus jelenet hét alkalommal ismétlődött meg: 1. „Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek.”; 2. „Még ma velem leszel a paradicsomban.”; 3. „Asszony, íme a te fiad. Íme a te anyád.”; 4. „Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?”; 5. „Szomjazom!”; 6. „Bevégeztetett.”; 7. „Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet.” Ezt követően felharsant a Terremoto, a Jézus halálát követő földrengést megjelenítő, címét híven tükröző zárótétel.
A mű a koncerten Tóth-Vajna Zsombor karmester, orgona-, csembaló-, fortepiano- és klavikordművész, a magyar historikus zenei élet egyik jelentős alakjának előadásában lesz hallható, Kiss Dávid, soproni költő közreműködésével.