hungarian center
for early music

Eszterháza mesterei – Haydn & Werner

2024. July 26. 19:00

Fertőd, Esterházy-kastély

Joseph HAYDN (1732–1809):
Ave Regina in A, Hob. XXIIIb:3

Gregor Joseph WERNER (1693–1766):
Ave Regina in a (Ms. mus. III. 152)
Salve Regina in d (Ms. mus. III. 113)
Pastorella in D (Ms. mus. III. 287)
Lytaniae della Santissima Madona in g (Ms. mus. III. 66)
Salve Regina in B (Ms. mus. III. 144)
Offertorium in stylo madrigali pro Cana Domini (Ms. mus. III. 60)
Salve Regina in g (Ms. mus. III. 131)
Pastorella in G (Ms. mus. III. 288)
Alma Redemptoris Mater in g (Ms. mus. III. 169)
Vesperae de Confessore (Ms. mus. III. 99)

Kalafszky Adriána – szoprán
Thurnay Viola – alt
Bárány Péter – kontratenor
Komáromi Márton – tenor
Borka Ákos, Melkovics Zoltán – basszus
Purcell Kórus
Orfeo Zenekar (korhű hangszereken)
vezényel: Vashegyi György

 

Jegyek kaphatók a haydnem.jegy.hu oldalon, valamint a fertődi Esterházy-kastély jegypénztárában.
A koncertekre érkező vendégeink a kastéllyal szemben elhelyezkedő nagy parkolóban tudnak parkolni, parkolójegyüket a koncert kezdetéig a kastély épületében található shopban tudják érvényesíteni.

Program helyszíne

Haydn Esterházy-udvarba kerülésével az 1728 óta ott szolgáló udvari zeneszerző, Gregor Joseph Werner megtarthatta első karnagyi pozícióját, de „magas kora és ebből következő gyakori gyengélkedése miatt” csak a szívének különösen kedves egyházzene komponálását bízták rá. A koncerten kiváló énekes szólisták és a Vashegyi György vezényelte Purcell Kórus és Orfeo Zenekar tolmácsolásában Haydn korai Mária-himnuszát követően Gregor Joseph Werner 1750 és 1763 között készült egyházi művei hangzanak el. E művek stílusát szigorú ellenpontos szerkesztés jellemzi, Werner zenéje mégsem statikus, az egyhangúságot gyakran imitációval és a zenei hangsúlyok játékával töri meg. Rövid Mária-antifónái a klasszikus vokális polifónia ékszerei, míg a háromtételes zenekari Pastorellákban inkább egyszerű, népies témákat használ. Wernerhez hasonlóan Haydn – aki csaknem egy évtizeden át volt a bécsi Stephansdom fiúkórusának tagja – az egyházi zene avatott ismerőjének számított. A Salve Regina Werner zsoltáraival egy időben készült, és akárcsak Wernernek, a Mária-himnusz költői szövege a fiatal zeneszerző számára is bőséges alkalmat kínált a szófestésre és retorikai figurák használatára.

Vissza