hungarian center
for early music

Haydn-Mozart hétvége / „Lamentatione”

2024. July 19. 19:00

Fertőd, Esterházy-kastély

Joseph HAYDN (1732–1809):
17. F-dúr szimfónia, Hob. I:17
Wolfgang Amadeus MOZART (1756–1791):
F-dúr kettősverseny, K. 242

Joseph HAYDN:
26. d-moll („Lamentatione”) szimfónia, Hob. I:26
34. d-moll szimfónia, Hob. I:34

 

Berecz Mihály, Somlai Petra – fortepiano
Orfeo Zenekar (korhű hangszereken)
vezényel: Vashegyi György

Program helyszíne

Joseph Haydn 17., F-dúr szimfóniája első zeneigazgatói állása idején, Morzin gróf szolgálatában születhetett 1757 és 1761 között. A háromtételes mű gyors-lassú-gyors szerkezete, a vonóskar dominanciája és a fúvósok kísérő szerepe még az olasz preklasszikus szimfóniákat idézi. Mozart korai versenyművei szintén a korábbi hagyományokból táplálkoznak, ám 1776-ban komponált háromzongorás concertóján – amelyből két évvel később maga készített kétzongorás átiratot – dedikációjának címzettjei még figyelemreméltóbb nyomot hagytak. A mű könnyed hangvételét, megkomponált kadenciáit és a zenekar háttérben kísérő szerepét is a „liebhabereknek”, a Salzburg vezető zenei szalonját fenntartó Maria Antonia Lodronnak és lányainak köszönheti. Hasonlóképp alakította Haydn formai és esztétikai gondolkodását 1761-től kezdődő, közel három évtizedes szolgálata az Esterházy-udvarban. A zeneileg is kiművelt Esterházy hercegek elvárásai és a virtuóz udvari muzsikusok hangszeres tudásában rejlő lehetőségek ösztönözték Haydnt: gazdag szimfóniatermése a szórakoztató zenéktől egészen a drámai hangvételű művekig terjed. Az 1761 és 1765 között keletkezett 34., d-moll szimfónia lassú, gyászos Adagiójának hangja már a második tétel könnyed, Allegro zenéjében feloldódik, a Menüettben és a záró Presto tételben pedig újabb színekkel gazdagodik a zenekari hangzás. Az 1770-es években, a Sturm und Drang („vihar és vágy”) jegyében már súlyosabb művek is feltűnnek az életműben, mint például a 26., d-moll szimfónia. E mű alapjául a zeneszerző egy, korának nagyheti liturgiájából ismert éneket dolgoz fel a második tételben, az oboa és a második hegedű szólamában, míg az Allegro assai drámai fordulatai mintha Krisztus szenvedéstörténetének atmoszféráját festenék meg. A Haydneum nyáresti koncertsorozatát a Vashegyi György vezényelte Orfeo Zenekar nyitja meg két, már jól ismert fortepiano-művész, a Hágai Királyi Zeneakadémia professzora, Somlai Petra és számos nemzetközi zongoraverseny első helyezettje, Berecz Mihály közreműködésével.

Vissza