hungarian center
for early music

„Zenei kalendárium” az Aura Musicale együttessel

2024. August 11. 19:00

Fertőd, Esterházy-kastély

Gregor Joseph WERNER (1693–1766):
Zenei Kalendárium – Május

Anton KRAFT (1749–1820):
G-dúr csellószonáta, op. 1 Nr. 2

Joseph HAYDN (1732–1809):
D-dúr vonóstrió, op. 53 Nr. 3, Hob. XVI:42

Gregor Joseph WERNER:
Zenei Kalendárium – Július

Joseph HAYDN:
G-dúr vonóstrió, op. 53 Nr. 1, Hob. XVI:40

Joseph HAYDN:
6. C-dúr szonáta, Hob. V:16

Aura Musicale (korabeli hangszereken)
Lina Tur Bonet – hegedű
Posvanecz Éva – hegedű, brácsa
Máté Balázs – cselló
Dinyés Soma – fortepiano

Jegyek kaphatók a haydnem.jegy.hu oldalon, valamint a fertődi Esterházy-kastély jegypénztárában.
A koncertekre érkező vendégeink a kastéllyal szemben elhelyezkedő nagy parkolóban tudnak parkolni, parkolójegyüket a koncert kezdetéig a kastély épületében található shopban tudják érvényesíteni.

Program helyszíne

Az Aura Musicale barokk kamaraegyüttes az Esterházy-tündérvilág sokszínű zenekultúráját tárja fel a hallgatóság előtt a két udvari karnagy, Gregor Joseph Werner és Joseph Haydn, valamint a csellista-zeneszerző, Anton Kraft művein keresztül. Werner, Haydn elődje 1728-ban került az Esterházy-udvarba, és egészen 1766-ban bekövetkezett haláláig ott is szolgált. 1748-ban Esterházy Pál Antal hercegnek különleges szvitsorozatot komponált két hegedűre és basso continuóra, amelyben az év tizenkét hónapját öntötte zenébe. Sorozatába a természetfestésen túl komikus életképek is bekerültek: a május a természet éledését, a madárcsicsergést és a kertészkedést hozza magával, a júliusi lustálkodót elnyújtott glissandókkal, ásításra emlékeztető zenei hatásokkal jeleníti meg, míg a vihar és mennydörgés képeit a csendes idő és a vidám pincelátogatás váltja fel. Pályája elején Haydn számos triót komponált, kivált a barytonon is kitűnően játszó I. Miklós herceg számára, míg a kvartett műfajának népszerűsége háttérbe nem szorította őket, így a koncerttermekben ma is ritkábban hangzanak el ínyenceknek, hozzáértőknek szánt triói. Az Aura Musicale programjában kuriózumként tekinthetünk a két, eredetileg szólószonátaként megkomponált op. 53-as vonóstrióra, akárcsak Anton Kraft op. 1-es csellószonátájára. A Prágában jogot és filozófiát hallgató Kraft 1778-ban Werner kapcsolatai révén került vezető csellistaként I. Miklós szolgálatába, kisszámú opuszai Haydn és Werner műveihez hasonlóan az udvari zenekar számára készültek. Az Aura Musicale korabeli hangszereken eleveníti fel az Esterházy-udvar zenekultúrájának atmoszféráját.

Vissza