hungarian center
for early music

Kovács Ágnes és Hilko Dumno dalestje II. – Haydn, Schubert

2024. August 18. 19:00

Fertőd, Esterházy-kastély

Joseph HAYDN (1732–1809):
XII Lieder für das Clavier (12 Dal billentyűs hangszerre), Hob. XXVI.a:1-12
Das Strickende Mädchen
Cupido
Der erste Kuss
Eine sehr gewöhnliche Geschichte
Die Verlassene
Der Gleichsinn
An Iris
An Thyrsis
Trost unglücklicher Liebe
Die Landlust
Liebeslied
Die zu späte Ankunft der Mutter

Franz SCHUBERT (1797–1828):
Im Frühling, D 882
Suleika I., D 720
Suleika II., D 717
Mignon III. So lasst mich scheinen, D 469
Gretchen am Spinnrade, D 118
Ganymed, D 544
Der Jüngling auf dem Hügel, op. 8 D 702 – Galántai Esterházy János Károly grófnak ajánlva
Die Sterne, D 939
Nacht und Träume, D 827

Kovács Ágnes – szoprán
Hilko Dumno – fortepiano

Program helyszíne

Haydn 1781-ben komponálta első billentyűs hangszerre és énekhangra szánt sorozatát az Artaria kiadó felkérésére, XII Lieder für das Clavier címmel. A házimuzsikálásra készült darabok szövegválasztása ugyan nem tükrözött irodalmi igényt, és az egyszerűbb zongorakíséret sem szolgálta a szöveg kifejezését, Haydn dalai zeneileg mégis változatosak, kifinomult ritmikai és formai megoldásokkal élnek az Empfindsamer Stil (érzelmes stílus) jegyében. A közel egy emberöltővel fiatalabb Franz Schubert dalai már a romantika költői szellemét fejezték ki a 19. század hajnalán. Az 1814-ben, mindössze tizenhét évesen komponált Goethe-dal, a Gretchen am Spinnrade tökéletesen példázza az új hangvételt: a lány nyugtalanságát és a rokka pörgését a zongoraszólam zakatolása testesíti meg, amely a dal csúcspontján Faust csókjának emlékére hirtelen szakad meg. Az 1814 és 1828 között írt dalok között magyar vonatkozású is akad: Schubert mindössze két alkalommal hagyta el Bécset, hogy 1818 és 1824 nyarán zongorát tanítson Esterházy János két lányának Zselizen, a Der Jüngling auf dem Hügel ajánlása így a grófnak szól. Heinrich Hüttenbrenner versét a megtalált, de elvesztett boldogság, élet és halál ellentétpárja uralja, amelyet Schubert tökéletesen önt zenébe. A tavaszi boldogságot idéző könnyed, felszabadult dallamok sötét tónusúvá válnak, a halál említésére a felcsendülő lélekharangot a zongora szólama imitálja, míg a boldogság távoli ígéretére visszatér a dal kezdeti hangvétele. Kovács Ágnes és Hilko Dumno dalestje a kora romantika bensőséges szalonzenei világába kalauzolja a hallgatóságot.

Vissza