hungarian center
for early music

Kovács Ágnes és Hilko Dumno dalestje I. – Haydn, Mozart, Süssmayr, Schubert

2024. August 16. 19:00

Fertőd, Esterházy-kastély

Joseph HAYDN (1732–1809):
XII Lieder für das Clavier (12 Dal billentyűs hangszerre), Hob. XXVI.a:1-12
An Iris
An Thyrsis
Trost unglücklicher Liebe
Die Landlust
Liebeslied
Die zu späte Ankunft der Mutter

Franz Xaver SÜSSMAYR (1766–1803):
3 Lieder aus der Esterházy Sammlung (Három dal az Esterházy-gyűjteményből)
Vergiss mein Nicht
Ich bin von ihr verlassen
Aus Leichtsinn, Unbestand

Wolfgang Amadeus MOZART (1756–1791):
Als Luise die Briefe ihres ungetreuen Liebhabers verbrannte, K. 520
Das Veilchen, K. 476
Abendempfindung, K. 523

Joseph HAYDN:
VI Original Canzonettas I, Hob. XXVIa:27-28
A pastoral song
Despair
VI Original Canzonettas II, Hob. XXVIa:35
Piercing eyes

Franz SCHUBERT (1797–1828):
Im Frühling, D 882
Suleika I., D 720
Suleika II., D 717
Gesänge aus Wilhelm Meister, Op. 62, Nr. 3, D 877 – Lied der Mignon (So lasst mich scheinen)
Des Fischers Liebesglück, D 933
Die Sterne, D 939
Nacht und Träume, D 827

Kovács Ágnes – szoprán
Hilko Dumno – fortepiano

Jegyek kaphatók a haydnem.jegy.hu oldalon, valamint a fertődi Esterházy-kastély jegypénztárában.
A koncertekre érkező vendégeink a kastéllyal szemben elhelyezkedő nagy parkolóban tudnak parkolni, parkolójegyüket a koncert kezdetéig a kastély épületében található shopban tudják érvényesíteni.

Program helyszíne

A Haydneum eszterházi koncertjére a fortepiano-művész Hilko Dumno és az est vokális közreműködője, Kovács Ágnes a klasszika és a kora romantika dalterméséből, különleges szépségű művek közül válogatott. Az elemzők gyakran hangsúlyozzák a 18. századi dalok –Haydn, Mozart és Süssmayr darabjainak – egyszerűségét. Az 1780-as években kialakuló, nemzeti érzelmeket tükröző bécsi daltradíció mégis vitathatatlanul sokszínű: a könnyed népies daloktól a hangulatképeken át a tréfás ariettákig terjed. Az Artaria kiadó 1780-ban kérte fel Haydnt két német sorozat megírására, amelyek közül az első 1781-ben XII Lieder für das Clavier I. címmel jelent meg nyomtatásban, majd ezt követte 1784-ben a II. kötet. A vegyes irodalmi igényű szövegválasztás a kor szokásait tükrözi, de az egyszerűbb zongorakísérettel rendelkező, viszonylag rövid, strófikus dalok zeneileg mégis változatosak, kifinomult ritmikai és formai megoldásokkal élnek. 1794–95-ben készült angol canzonettái merőben különböznek a német hagyományoktól: az Anne Hunter és Shakespeare verseire írt, végigkomponált dalok komplexitása már valódi művészi feladat elé állítja az előadót. Haydnnel szemben Mozart gyakran csak barátainak komponált dalokat, Als Luise című dalát Gottfried Jaquin számára egyenesen udvarlási célra szerezte 1791-ben. Schubert dalai a szövegkifejezés legtökéletesebb formájára, az ének- és zongoraszólam egyenrangúságára, az atmoszféra megteremtésére törekszenek. Goethe kiemelt helyet foglal el életművében: Suleikáját kétszer is megzenésíti, de eltérő zenei megfogalmazásában a vers is különböző értelmezéseket kap.

Vissza