J. HAYDN:
39., g-moll szimfónia, Hob. I:39
14., B-dúr mise (Harmoniemesse), Hob. XXII:14
J. HAYDN:
39., g-moll szimfónia, Hob. I:39
14., B-dúr mise (Harmoniemesse), Hob. XXII:14
Nehéz volna megnevezni Joseph Haydn (1732–1809) alkotói termésének legfontosabb műfajait, annyi azonban bizonyos, hogy a világi zene területén a szimfónia, a liturgikus muzsika világában pedig a mise feltétlenül ezek közé tartozik. A III. Haydneum Egyházzenei Fesztivál hangversenyén a Budapest Sound Collective e két műfaj egy-egy fontos alkotását szólaltatja meg az életmű korai és kései periódusa képviseletében a régizene stílusterületén jártas énekes szólisták és az Oriolus Kamarakórus közreműködésével, Dubóczky Gergely vezényletével.
Haydn 1765-ben komponált 39. szimfóniája a legelső a zeneszerző moll hangnemű szimfóniái között. Szélső tételeinek zaklatottsága alapján a Sturm und Drang stílusáramlat képviselői között tartják számon. Az 1802-ben keletkezett Harmoniemesse egyik nevezetessége, hogy ez Haydn utolsó nagyobb szabású műve. Melléknevéről érdemes tudni, hogy nem a békés összhangra vagy a zene többszólamú akkordjaira hivatkozik, hanem arra, hogy a fúvósok hangszercsoportja – amelyet a klasszikus korszakban „Harmonie”-nak neveztek, utalva arra, hogy gyakran ők szolgáltatták a zenekarban a vonósdallamok harmóniai hátterét – jelentős szerephez jut a műben. Az Oriolus Kamarakórust az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola végzős növendékei és barátaik hozták létre 2008-ban. A Budapest Sound Collective 2013 óta működik projektzenekarként alapítója és művészeti vezetője, Dubóczky Gergely irányításával. A vokális szólisták a hazai historikus koncertek rendszeres szereplői.
Copyright Haydneum, 2021. Minden jog fenntartva.
Developed with love by Pixel Ranger Studio Hungary.