hungarian center
for early music

Horti Lilla és Balázs János kamaraestje

2024. August 10. 19:00

Fertőd, Esterházy-kastély

Louis-Claude DAQUIN (1694–1772):
Livre de pièces de clavecin, No. 3. La coucou („A kakukk”)

Jean-Philippe RAMEAU (1683–1764):
La poule („A tyúk”)

Joseph HAYDN (1732–1809):
’Signor voi sapete’, Rosina áriája, Il matrimonio per inganno, Hob. XXIVb:7
’Non v’è chi mi aiuta’, Gasparina áriája, La canterina, Hob. XXVIII:2
’É la pompa’, Sandrina áriája, L’infedelta delusa, Hob. XXVIII:5
’Quando la rosa… Finché l’agnello’, Nannina áriája, La Metilde ritrovata, Hob.XXIVB:3
’Berenice, che fai?’ Berenice jelenete, Hob. XXIVa:10

Joseph HAYDN:
Abschiedslied, Hob. XXVIa:F1
The Mermaid’s song, Hob. XXVIa:25 Nr. 1
Fidelity, Hob. XXVIa:30  

Ludwig van BEETHOVEN (1770–1827):
Hoffnung, op. 82 Nr. 1
Andenken, WoO 136

Franz SCHUBERT (1797–1828):
Asz-dúr impromptu, op. 90 

Franz SCHUBERT:
Der Musensohn, D 764
Du bist die Ruh, D 776
Erlkönig, D 328 

Horti Lilla – szoprán
Balázs János – fortepiano

Jegyek kaphatók a haydnem.jegy.hu oldalon, valamint a fertődi Esterházy-kastély jegypénztárában.
A koncertekre érkező vendégeink a kastéllyal szemben elhelyezkedő nagy parkolóban tudnak parkolni, parkolójegyüket a koncert kezdetéig a kastély épületében található shopban tudják érvényesíteni.

Program helyszíne

Balázs János Kossuth-díjas zongoraművész és a fiatal, Junior Prima díjas énekesnő, Horti Lilla közös estje színes ízelítőt nyújt a barokk zenétől egészen a kora romantikáig. Az alapvetően vokális műsort a francia barokk jeles képviselői, Rameau és Daquin egy-egy természetábrázoló karakterdarabja vezeti be, amelyek friss futamaiból könnyedén kihallható a vissza-visszatérő főtéma madárfüttye, jellegzetes hangja. Bár a dal műfaja csak a 19. században kerül a művészi zsánerek közé, a 18. századi opera emberábrázolása, eltávolodása a barokk színpad stilizált világától előfeltétele Schubert dalköltészetének. I. („Pompakedvelő”) Miklós kívánságára 1766-tól idejének nagy részét Haydn operakomponálással töltötte, művei rangját pedig Mária Terézia mondása is jelzi: „Ha jó operát akarok hallani, Eszterházára megyek.” Az 1773-ban a császárnő látogatására készült L’infedeltà delusa (Aki hűtlen, pórul jár) című, valamint vele egyidős operáiban Haydn elhagyja az olasz opera buffa dramaturgiai konvencióit, a komikum és a komoly szál párhuzamosan fut. Zenéjét gyönyörű szcénák, hatásos fordulatok jellemzik, akár a két évtizeddel később, 1795-ben született Scena di Berenicét, amely drámai eszközökkel plasztikusan ábrázolja a hősnő fájdalmát. Schubert 1827-ben komponált impromptujétől a koncert második fele a műfaj átalakulását bemutató dalpanoráma: Haydn Original Canzonettas című gyűjteményéből, 1794-ből származó dalaitól az érzelmi tartalom kifejezésére törekvő, drámai liedekig, Schubert 1815-ben Goethe versére komponált Erlkönigjéig (Rémkirály) terjed.

Vissza